انواع پیچ

پیچ چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

اغلب مردم , چه فنی باشند و چه غیر فنی با بسیاری از انواع پیچ آشنایی دارند . این قطعه‌ی پرمصرف در وسایل خانگی، ماشین آلات، خودروهای سواری، مدارهای الکترونیکی، مبلمان و حتی اسباب بازی کودکان استفاده می‌شود و شاید پرکاربردترین قطعه‌ی صنعتی است. به جرأت می‌توان گفت یکی از پر مصرف ترین اتصالات غیر دائم در صنایع مختلف، پیچ‌ها هستند. از پیچ برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود.

بسیار پیش می‌آید که اتصالات موقت ماشین آلات به آسانی باز می‌شوند یا پیچ باعث ساییدگی و تغییرشکل سطوح شده و یا اینکه در محیط‌های مهاجم شاهد خوردگی و فرسایش زودهنگام آنها هستیم که همه این موارد ناشی از انتخاب نادرست پیچ‌ها هستند.

پیچ‌ها یک نوع ماشین ساده هستند که دارای یک خط الراس موج دار هستند که دور یک استوانه پیچیده شده است. به بیانی دیگر ، پیچ (screw) در واقع استوانه‌ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است.

درتعریفی دیگراینگونه بیان شده که پیچ سطح شیبداری است که یک محور یا یک استوانه را دور می‌زند. یکی از روش‌هـای اصلی اتصالات و به خصوص اتصالات مکانیکی استفاده از پیچ و مهـــره است. پیچ معمولا در اتصالاتی استفاده می‌شود که نیاز به باز و بسته شدن ، داشته باشد و یا دارای لرزش است که باید بعد از مدتی دوباره تنظیم یا محکم شود برخلاف چسب یا جوش که یک اتصال دائمی هستند.

یکی از متداول ترین کاربرد پیچ‌ها محکم نگه داشتن اجسامی مانند چوب و فلزات است. اغلب پیچ‌ها دارای سر در یک طرف پیچ هستند که امکان چرخش را به آن می‌دهد. سر پیچ معمولاً بزرگتر از بدنه ی استوانه‌ای شکل پیچ است و شیار‌هایی بین سر تا نوک پیچ روی بدنه‌ی پیچ وجود دارد که به آنها رزوه و در اصطلاح عامیانه دنده گفته می‌شود.

طراحی شیار پیچ‌ها برای بریدن و نفوذ در مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح بیرونی بدنه ایجاد می‌شود . همان طور که بیان شد شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می‌باشد. در انتهای اغلب پیچ‌ها یک بخش خاص و نوک تیز وجود دارد تا ورود به قطعه آسان گردد.

ابزار‌های رایج برای استفاده از پیچ‌ها آچار و پیچ گوشتی است، سر این ابزار معمولا بزرگتر از بدنه پیچ است تا بتواند نیروی بیشتری به پیچ وارد کرده و آن را در طول قطعه به پیش براند.

پیچ و کاربردهای آن از نگاهی متفاوت

از نظر فیزیکی پیچ‌ها یک کار بسیار مهم انجام می‌دهند. آنها نیرویی چرخشی را به نیرویی که از بالا به پایین و پایین به بالا می‌رود تبدیل می‌کنند. از این نیرو می‌توان برای فشار بر روی یک جسم استفاده نمود . دستگاه‌هایی را که از پیچ برای فشار به اجسام دیگر استفاده می‌کنند پرس می‌نامند.

از دستگاه پرس برای درست کردن نوشیدنی یا له کردن میوه نیز استفاده می‌شود تا آب از آن خارج شود. در چاپخانه‌‌های سنتی نیز برای تهیه کتاب از این کاربرد پیچ استفاده می‌شود.

همچنین از نیروی بالا و پایین که توسط یک پیچ ایجاد می‌شود می‌توان برای نگه داشتن بسیاری از چیزهای دیگر استفاده کرد. یکی از مزیت‌های مهم پیچ‌هایی که به عنوان اتصال دهنده‌ها استفاده می‌شود این است که بدون از دست دادن اثربخشی آنها می‌توانند بارها و بارها حذف و دوباره نصب شوند. آنها قدرت بیشتری نسبت به میخ ها داشته و به راحتی قابل جدا شدن و استفاده مجدد هستند.

از پیچ‌ها همچنین می‌توان برای بلند کردن وسایل نیز استفاده نمود ؛ مثلاً در وسایلی که برای پمپاژ آب یا مایعات دیگر استفاده می‌شود و با چرخش پیچ در آب، آب را بالا می‌آورند . میکسر بتن (کامیون) نیز بار بتن خود را با همین روش تخلیه می‌کند. انواع پیچ در صنعت ساختمان ، صنعت خودروسازی ، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، پل و سد سازی و صنعت کشتی سازی کاربرد دارند .

پیچ Screw یا  Bolt ؟

انواع پیچ | Screw یا  Bolt

درفارسی، هر دو کلمه ی Screw و Bolt را پیچ ترجمه می‌کنند، اما در زبان انگلیسی این دو کلمه با هم تفاوت دارند . هر دوی این کلمات  به قطعات رزوه دار اتصال ، اشاره میکنند  اما صفتی را نیز در خود جای داده‌اند که به نوعی آنها را طبقه بندی میکند، به این صورت که معمولاً Bolt برای انجام وظیفه نیازمند مهره (Nut) است اما Screw بدون مهره اتصال را برقرار میکند.

مواد اولیه در تولید پیچ

پیچ‌ها با استفاده از روش‌های گوناگونی تولید می‌شوند. پیچ‌های کوچک با طرح‌های منحصر به فرد توسط ماشین ساخته می‌شوند. فرآیند ماشینکاری دقیق، زمانبر و گرانتر از مراحل ساخت دیگر است. بخش عمده‌ای از پیچ‌ها با روش نورد پیچ ساخته می‌شوند روشی که در تولید انبوه استفاده می‌شود.

در تولید پیچ‌های فلزی از فولاد کربن پایین , کربن متوسط و کربن بالا استفاده می‌کنند. از سایر فلزات سخت و ارزان قیمت نیز ممکن است برای ساخت پیچ استفاده شود، مانند فولاد ضد زنگ، برنج، آلیاژهای نیکل یا آلیاژ آلومینیوم . برای جلوگیری از ترک خوردگی، کیفیت فلز مورد استفاده در تولید پیچ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین برای محافظت بیشتر ، فولاد با روی، کادمیوم، نیکل یا کروم ممکن است روکش شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در تولید پیچ و مهره باید به آن توجه داشت نوع جنس و مواد اولیه است که در کیفیت محصول و قیمت تمام شده آن تاثیر زیادی دارد .نوع مفتول فولادی که معمولاً در تولید پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود باید قابلیت فرم پذیری سرد داشته باشند.این نوع فولاد معمولا از فولاد های ساختمان و معمولی گرانتر است .

در این نوع فولاد سعی شده حبابهای ریز هوا به کمترین حد برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت و همگن تر باشد تا در طول فرآیند تولید ایجاد ترک نشود.این نوع از پیچ‌ها بعد از تولید ، تحت عملیات حرارتی قرار گرفته تا میزان مقاومتشان تقویت گردد.

فولاد‌های کربن پایین: پیچ‌های تولید شده از این فولاد معمولا در صنایعی استفاده می‌شود که فشار بالایی چه از لحاظ دما ، کشش و نیرو بر روی آن نباشد مانند صنایع برق و مخابرات و صنایع پایین دستی .به این پیچ‌ها ، پیچ آهنی می‌گویند.

فولاد های کربن متوسط: پیچ های تولید شده از این فولاد به علت استحکام بالا در صنایع پل سازی , اسکلت سازی , نفت و صنایع حساس استفاده می‌شوند . این نوع از پیچ ها , پیچ فولادی یا خشکه خطاب می‌شوند.

فولاد‌های کربن بالا (زنگ نزن): پیچ‌های تولید شده از این فولاد به علت مقاومت بسیار بالا در زمینه‌های مختلف در صنایع دریایی , صنایع غذایی ومکان‌های بسیار مرطوب استفاده می‌شوند.

اجزای پیچ

انواع پیچ | اجزای پیچ | باماپیچ

اجزای اصلی یک پیچ شامل سرپیچ، ساقه پیچ (بدنه)، قطر و رزوه هستند :

سر پیچ (Head)

انواع سر پیچ

کله‌گی یا سر پیچ از جمله قسمتهای مهم در باز و بسته کردن آن است که معمولا از بقیه اجزای آن بزرگ تر است. سر پیچ باعث می‌شود پیچ تا انتها در قطعه فرو نرود. سر پیچ‌ها اغلب دارای دو نوع تخت و گرد می‌باشد.

ساقه پیچ (Shank)

از سر پیچ تا نوک آن به ساقه معروف است که با توجه به کاربرد ممکن است کامل و یا قسمتی از آن رزوه شود. معمولاً ساقه به دو قسمت استوانه ای ومخروطی شکل تقسیم می‌شود. 

رزوه (Thread)

رزوه پیچ همان دنده‌هایی است که روی بدنه پیچ ایجاد شده وبرای محکم کردن دو قطعه کاربرد دارند .همچنین پیچ‌ها براساس نوع رزوه ممکن است راست گرد یا چپ گرد باشند و به انواع یک راهه، دو راهه و چند راهه تقسیم می‌شوند. انواع رزوه را هم می‌توان به درشت ، ریز ، دندان اره ای ، چهار گوش ، آمریکایی ، حلزونی و …. تقسیم نمود .

محاسبه قطرپیچ در استانداردهای مختلف ، متفاوت است اما معمولا فاصله میانی رزوه‌های بیرونی مورد محاسبه قرار می‌گیرد .

انواع پيچ

پیچ‌ها را بر اساس انواع‌های مختلف و متفاومتی دسته بندی کنند . به طور مثال می‌توان بر اساس ظاهر ، کاربرد یا کارکرد ، آچارخور و… دسته بندی کرد . در زیر به چندین حالت پرداخته شده است .

انواع پیچ از لحاظ ظاهری

پیچ‌ها از لحاظ ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱-پیچ‌های خودکار( Screw ): پیچ‌های خودکار نوعی از پیچ هستند که برای ثابت شدن در قطعه نیازی به مهره ندارد و درون کار فرو می‌رود و نوک آن معمولا مانند میخ تیز می‌باشد , در مواردی می‌تواند قطعه را سوراخ کند. مانند پیچ سر مته ای و پیچ چوب.

۲- پیچ‌های غیر خودکار (( Bolt : این نوع پیچ‌ها برای ثابت شدن نیاز به مهره دارند یا قطعه ای که مانند مهره باشد و بتواند کار مهره را انجام دهد , معروفترین آن نیز پیچ شش گوش است همچنین پیچ اتاقی , پیچ جوشی , پیچ استوانه , پیچ آلن واستاد بولت و …

دسته بندی پیچ اساس کاربرد

انواع مختلف پیچ را بر اساس عملکرد و کاربرد می‌توان این گونه نیزدسته بندی کرد :

پيچ فلزی

پيچ فلز

پيچ فلز یا SMS (Sheet Metal Screw) از آن نوع پیچ‌هایی است که به صورت تمام رزوه تولید و بدون نیاز به مهره بکار برده می‌شود. از این پیچ‌ها معمولا در قطعات فلزی استفاده می‌شود.

پیچ ماشینی

پیچ ماشینی

پيچ ماشينى یا MS (Machine Screw) معمولا به صورت تمام رزوه و از استنلس استیل یا به صورت گالوانیزه ساخته می‌شود. این پیچ‌ها معمولا همراه با مهره به کار می‌روند.

پیچ چوب

پیچ چوب

رزوه پيچ چوب‌ها یا WS (Wood Screw) که به پیچ خودکار نیز معروف هستند معمولا با فاصله بیشتری از هم قرار دارند و همانطور که از نامشان پیداست در صنعت چوب کاربرد فراوانی دارند.

پیچ آلن

پیچ آلن

پیچ آلن یا پیچ سوکتی (Socket Screw) در قسمت سر خود یک حفره به شکل انتهای آچار آلن دارد. آچار آلن ابزار مخصوص برای بستن پیچ آلن است.

پیچ نوک مته ای یا سرمته

پیچ نوک مته ای یا سرمته

انتهای پيچ نوک مته اى که در اصطلاح به آن پیچ سرمته هم گفته می‌شود، به شکل مته می‌باشد که به آسانی می‌تواند بدون نیاز به سوراخ کاری مجزا، قطعه را سوراخ کند. این پیچ تقریبا شبیه پیچ خودکار می‌باشد ولی قابلیت سوراخ کاری بیشتری دارد. از انواع آن می‌توان به پیچ سرمته شیروانی، پیچ سرمته واشر دار و پیچ سرمته سرتخت اشاره نمود. از مزیت‌های این پیج عدم نیاز به رول پلاک، مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و کاربری آسان را می‌توان نام برد.

پیچ شش گوش | تمام رزوه و نیم رزوه

پیچ شش گوش

پيچ شش گوش (Hex Bolt)، یکی از پیچ‌های مستحکم در صنعت است که سر آن به شکل شش گوش می‌باشد و در دو نوع تمام رزوه و نیم رزوه، به صورت گل درشت یا گل ریز ساخته می‌شود. ابزار مورد استفاده برای بستن این پیچ، آچار و آچار فرانسه می‌باشد.

پیچ چشمی | پیچ چشمی چوب

پیچ چشمی

پيچ چشمى در انتهای خود حلقه ای دارد که درون آن طناب یا زنجیر قرار داده می‌شود و می‌توان به کمک آن اجسام را جابجا کرد.

پیچ نوک بر

پیچ نوک بر

پيچ نوک بر (Thread Cutting Machine Screw) انتهاى نازک تری دارد که می‌تواند باز و بسته کردن پیچ را راحت تر کند. این پیچ یکی از انواع پیچ ماشینی تمام رزوه می‌باشد.

پیچ مغزی

پیچ مغزی

پيچ مغزى (Set Screw) نیز نوعی پیچ ماشینی است که دارای سر پیچ (Head) نمی‌باشد و به طور کامل در قطعه فرو می‌رود. از این پیچ در مواردی که نباید زائده ای روی کار مشخص باشد، استفاده می‌شود.

پیچ بار

پیچ بار

پيچ بار (Carriage Bolt) در زیر Head خود یک قسمت مربعی شکل دارد که کمک می‌کند تا ارتعاش قطعه باعث باز شدن و شکستن آن نشود. وجود بخش مربعی شکل، یکی از ویژگی‌های متمایز کننده این پیچ است.

پیچ شانه ای یا شانه دار | انواع پیچ | باماپیچ

پیچ شانه ای یا شانه دار

پيچ شانه اى (Shoulder Bolt) یک بخش مستحکم در قسمت میانی خود دارد که آن را در برابر تنش مقاوم می‌سازد.

پیچ لگ یا بشکه

پیچ لگ یا بشکه

پيچ لگ (Lag Bolt) یکی از انواع پیچ‌های چوب می‌باشد که سر آن شش گوش است.

پیچ متری

پیچ متری

یک از پیچ‌های متفاوت در صنعت، پیچ متری است که به دو صورت دنده درشت یا دنده ریز ساخته شده و قطر بیرونی آن با M نشان داده می‌شود. عدد قرار گرفته کنار حرف M با واحد میلی متر خوانده می‌شود. به این پیچ‌ها، پیچ 60 درجه نیز گفته می‌شود.

پيچ بالابر یا پیچ آسانسور

پيچ بالابر یا پیچ آسانسور

از پيچ بالابر (Elevator Bolt) برای اتصال تسمه‌های آسانسور استفاده می‌شود. سر پهن این پیچ باعث می‌شود که در تسمه‌ها فرو نرود.

استاد بولت

استاد بولت

Stud Bolt یکی از انواع پیچ‌های تمام رزوه است که در دو انتهای خود دارای مهره می‌باشد. استاد بولت از پر مصرف ترین و مهم ترین انواع پیچ و مهره در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودرو سازی و ماشین آلات صنعتی، صنایع معدن و همچنین به طور ویژه در شیرآلات صنعتی (Industrial Valve) و بستن فلنج‌ها می‌باشد.

یو بولت

یو بولت

این پیچ همانطور که از نامش پیداست شکلی مانند حرف U دارد و بیشترین کاربرد آن در نگه داشتن لوله‌ها است. سایز این پیچ بر اساس سایز لوله مورد استفاده تعیین می‌شود. به عنوان مثال، یو بولت سایز 6 اینچ برای ساپورت لوله سایز 6 اینچ کاربرد دارد.

جی بولت

جی بولت

این پیچ نیز شکلی مانند حرف J انگلیسی دارد و بیشترین کاربرد آن، استفاده به عنوان قلاب است.

هنگر بولت

هنگر بولت

هنگر بولت (Hanger Bolt) یک نوع پیچ تمام رزوه با شکل رزوه متفاوت است. از اين نوع پيچ مى توان در صفحات با دو جنس مختلف استفاده كرد.

انکر بولت

انکر بولت

انكر بولت (Anchor Bolt) يا رول بولت یکی از انواع پیچ‌های ساختمانی است که در بتن از آن استفاده می‌شود. کاربرد این نوع از پیچ‌ها افزایش حجم اتصال (مانند پیچ و رول پلاک) است. کلمه انکر در لغت به معنای مهار و چفت می‌باشد. انکر بولت‌ها از یک پیچ سر مخروطی، یک استوانه فلزی چاکدار، یک مهره و یک واشر ساخته شده‌اند.

تی بولت

تی بولت

پیچ تی بولت که به پیچ داربستی مشهور است برای بست‌های داربست فلزی استفاده می‌شود. باز و بسته کردن این پیچ‌ها با دست کار آسانی است.

پیچ پروانه

پیچ پروانه

پیچ پروانه ای یا پیچ ضامن دار تشکیل شده از یک پیچ و یک ضامن فنر دار است و عموما در بلوک‌های خالی، دیوار و سطوح تو خالی استفاده می‌شود. با قرار گیری این نوع پیچ در محل مورد نظر و بسته شدن آن قسمت ضامن فنری آن باز شده و با ایجاد زاویه ی 90 درجه مقاومت حداکثری ایجاد می‌نماید.

پیچ بال پروانه

پیچ بال پروانه

این مدل از انواع پیچ که به آن Wing Bolt هم گفته می‌شود تشکیل شده از یک پیچ و سرمهره می‌باشد. طراحی این پیچ به صورتی است که قابلیت باز و بسته شدن با دست را دارد.

پیچ ام دی اف | باماپیچ

پیچ ام دی افی

همان طور که از اسم این نوع پیچ نمایان است ، بیشتر برای استفاده در ورق ام دی اف و نئوپان استفده می‌شود . این نوع پیچ در رنگ‌های متنوعی از قبیل مشکی ، آلومینیومی ، طلایی و… موجود است .

طبقه بندی انواع پیچ بر اساس آچارخور (درایو)

شیاردار یا Slotted

در این پیچ‌ها درایو پیچ به شکل یک خط صاف است که Slot نامیده میشود ودر حقیقت خمیده و صاف بودن کلگی، یا حتی بودن و نبودن آن اهمیتی در شیاردار بودن پیچ ندارد.پیچهای شیاردار معروفترین انواع پیچ هستند و همه تجربه ی باز و بسته کردن آنها را دارند . پیچ گوشتی روی آن به سادگی می‌لغزد، احتمال ساییده شدن لبه‌های درایو زیاد است و با همه ی این اوصاف به علت سادگی تولید و ارزان قیمت بودن در کاربردهای عمومی استفاده می‌شوند .

چهارسو یا Philips

درایو این پیچها از دو شیار عمود بر هم (+) درست شده که به آن چهارسو (چارسو) می‌گوییم و در زبان بین المللی  با عنوان Philips طبقه بندی شده‌اند .احتمال لیز خوردن پیچ گوشتی روی این درایو کمتراز پیچ شیارداراست، با این حال باز احتمال رد کردن پیچ گوشتی صفر نیست که این خود یکی از مزایای پیچهای چهارسو محسوب میشود تا آسیبی به قطعات وارد نشود.نکته ی دیگر آن است که هر کدام از شیارهای چهارسو طول کمتری از شیار ایجاد شده روی پیچهای شیار‌دار هستند .

ترکیبی یا Combination

درایو این پیچها معمولا ترکیبی از درایوهای شیاردار و چهارسو است تا امکان باز و بسته کردن با کمترین امکانات وجود داشته باشد.این مزیت هنگامی به کار می‌آید که یک کاربر غیرحرفه ای به دفعات پیچ را باز و بسته نماید (مثل درب محفظه ی باتری اسباب بازی) و اشکال آن ، این است که باعث افزایش هزینه ی تولید و قیمت محصول می‌شود.

مربعی یا Square

شکل درایو این پیچ بصورت چهارگوش یا مربع است که از لغزش آچار جلوگیری می‌کند و تحمل مقادیر زیادی از گشتاور را دارد.در مواردی چهار گوشه ی مربع را کمی شیاردار میکنند تا قابلیت استفاده از پیچ گوشتی چهار سو وجود داشته باشد، که در اصطللاح به آن Hybrid یا مختلط می‌گویند .

سوکتی یا آلن (Socket, Allen) یا شش گوش

شیار درایو روی این پیچ بصورت شش گوش، یا سوکتی است که عموما آلن نامیده میشود و در محیطهای صنعتی به پیچ آلن خور معروف است . شکل خاص این شیار تحمل گشتاورهای بالایی را دارد که آن را  گزینه ی مناسبی برای برقراری اتصالات محکم میکند، اما هزینه ی تولید و قیمت نهایی تولید پیچ را افزایش میدهد.

ستاره ای یا Star

انواع پیچ ستاره ای کاربرد عمومی ندارند . شیار ستاره ای شکل و زیبای آنها تنها کمی بیشتر از درایو چهارسو گشتاور تحمل میکند و مزیت اصلی آنها جلوگیری از باز و بسته شدن توسط افراد غیرفنی است.از آنجایی که ابزار مناسب برای باز کردن این پیچ در دسترس بسیاری از افراد غیرماهر وجود ندارد از آن برای اتصال درب محفظه ی اجزای حساس تجهیزات، مثل مدارهای حساس الکتریکی، استفاده می‌شود .

دسته بندی چهارم )

طبقه بندی بر اساس سرپیچ یا کلگی

از آنجا که مبحث بسیار مفصل و طولانی است لذا در ادامه ما فقط به عناوین اصلی اشاره نموده و از ذکر توضیحات و زیر دسته‌های هر قسمت خوداری می‌کنیم .

مخروطی یا Countersunk

کفه ای، پهن یا Pan

گرد یا Round

شش گوش یا Hex

واشر دار، فلنجدار یا Flange

استوانه ای یا  Cap

دکمه ای یا Button

خرپایی یا Truss

گرید یا کلاس پیچ چیست؟

کلاس یا گرید پیچ (bolt grade) یکی از پارامتر‌های انتخاب پیچ می‌باشد که به مقاومت و استحکام و همچنین نوع و کاربرد آن اشاره دارد. بالاتر بودن کلاس پیچ‌ها به معنی محکم تر بودن و بیشتر بودن میزان کربن موجود در آلیاژ آن است. کلاس پیچ، معمولا در پیچ شش گوش بیشتر مطرح می‌شود. نکته قابل توجه در این مورد این است که گرید‌ها در استاندارد‌های مختلف متفاوت هستند. گرید 8.8 همان اصطلاح معروف پیچ خشکه در میان افراد فنی است .

نکات مهم در هنگام خرید پیچ

در بین انواع پیچ، شما باید براساس نیاز خودتان محصول مناسب را خریداری کنید. پیچ‌ها از نظر طراحی، در شکل‌ها و ابعاد مختلف ساخته شده‌اند.براساس پروژه و کاری که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید از پیچ‌هایی از جنس فلز یا پیچ هایی از جنس استنلس استیل، فولادی یا سایر موارد استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید پیچ، سایز آن است و باید متناسب با کار خود آن را انتخاب کنید. در کل ، پیچ‌هایی که با رزوه ریز عرضه می‌شوند، برای کارهای کوچک ساخته شده‌اند، اما پیچ‌هایی که دارای رزوه‌های بزرگ تری هستند، به دلیل سطح مقطع بیشتر، می‌توانند در پروژه‌های بزرگ تر استفاده شوند.

برخی از تجهیزات و ورقه‌های فلزی یا چوبی با یک نوع پیچ خاص به هم متصل می‌شوند و در هنگام خرید باید به جنس محصول و پیچ خود نیز توجه داشته باشید.

در پایان باید گفت هدف ما در مجموعه ی باماچوب با اراِئه ی مقالاتی از این دست برداشتن قدمی مثبت در راهنمایی و کمک به شما مخاطبان عزیز است .ضمناْ از شما همراهان گرامی تقاضامندیم از طریق نظردهی ما را در مسیر خود یاری کنید .

متریال اصلی تولید پیچ چیست ؟

در تولید پیچ‌های فلزی از فولاد کربن پایین , کربن متوسط و کربن بالا استفاده می‌کنند. از سایر فلزات سخت و ارزان قیمت نیز ممکن است برای ساخت پیچ استفاده شود، مانند فولاد ضد زنگ، برنج، آلیاژهای نیکل یا آلیاژ آلومینیوم

گرید یا کلاس پیچ به چه چیزی اشاره دارد ؟

کلاس یا گرید پیچ یکی از پارامتر‌های انتخاب پیچ می‌باشد که به مقاومت و استحکام و همچنین نوع و کاربرد آن اشاره دارد. بالاتر بودن کلاس پیچ‌ها به معنی محکم تر بودن و بیشتر بودن میزان کربن موجود در آلیاژ آن است.

پیچ ستاره ای کجا کاربرد دارد ؟

انواع پیچ ستاره ای کاربرد عمومی ندارند . از آنجایی که ابزار مناسب برای باز کردن این پیچ در دسترس بسیاری از افراد غیرماهر وجود ندارد از آن برای اتصال درب محفظه ی اجزای حساس تجهیزات، مثل مدارهای حساس الکتریکی، استفاده می‌کنند.

از پیچ بالابر کجا و چرا استفاده می‌شود ؟

برای اتصال تسمه‌های آسانسور استفاده می‌شود. سر پهن این پیچ باعث می‌شود که در تسمه‌ها فرو نرود.

تفاوت اصلی Screw و Bolt درچیست ؟

هردو معنای پیچ می‌دهند ولی معمولاً Bolt برای انجام وظیفه نیازمند مهره (Nut) است اما Screw بدون مهره اتصال را برقرار میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس