ورق پانیذ یا NDF (ان دی اف)

در این مطلب ، بر آنیم که به بررسی ورق پانیذ یا NDF (ان دی اف) به پردازیم . در ابتدا بهتر است تا به معرفی شرکت تولید کننده این نوع ورق بپردازیم و در ادامه نیز به طور مختصر به معرفی خود محصول خواهیم پرداخت .

مقایسه نئوپان با MDF و NDF

از گذشته تا به امروز در صنعت چوب از ترکیب تکه‌های چوب ، چسب و مواد شیمیایی محصولی به نام نئوپان تولید می‌گردد ،  که هم به صورت خام و هم روکش شده ، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد . نوع دیگری از محصولات چوبی که پس از نئوپان به بازار آمد ، ورق ام دی اف است که نسبت به ورق نئوپان از چگالی بیشتری برخوردار بوده و به اصطلاح عامه تو پر تر و محکم تر از ورق نئوپان است ؛ ما در مجله خبری باماچوب در مقاله ورق ام دی اف به طور کامل به این محصول پرداخته‌ایم .

از سال ۱۳۸۱ کارخانه‌ای به نام آریانا در سایت صنعتی کشت و صنعت خزایی واقع در جاده اهواز آبادان احداث و در سال ۱۳۸۳ در زمینه تولید ورق تخته فشرده از ضایعات سلولزی کارخانه شکر به عنوان ماده اولیه راه اندازی شد . محصول پانیذ محصول همین کارخانه یعنی آریانا است ؛ محصولی که ماهیتی بین ورق نئوپان و ورق ام دی اف دارد . ورق پانیذ چون از تفاله نیشکر تولید میشود ، قیمت پایین‌تری نسبت به ام دی اف در بازار به خود اختصاص داده است . این محصول از نظر چگالی از ورق نئوپان ملامینه پرتراکم تر است زیرا از تکههای ریزتری تشکیل شده و اگر از طرفین به آن نگاه کنید تراکم بیشتری را شاهد هستید اما همچنان از یکنواختی و تراکم بالایی در مقایسه با ام ‌دی‌ اف برخوردار نیست ، این محصول در بازار با نام ان دی اف نیز شناخته می‌شود .

ویژگی‌های ورق پانیذ یا NDF (ان دی اف)

عکس مغز ورق MDF و NDF

ورق پانیذ یا NDF (ان دی اف) در سایز ۳۶۶*۱۸۳ و با ضخامت ۱۶ میلیمتر به صورت خام و رنگی تولید می‌شود . همچنین در پالت‌های ۳۰ ورقی بسته بندی و به بازار ارائه میگردد. ورق‌های رنگی پانیذ در حال حاضر با داشتن روکش ملامینه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود هستند . ویژگی‌های ورق ان دی اف پانیذ را میتوان اینگونه بیان کرد :

  1. سازگاری با محیط زیست و دوستی با طبیعت
  2. تنوع طرح و رنگ به مانند نئوپان و ام دی اف
  3. قیمت مناسب نسبت به ام دی اف و سایر مصنوعات چوبی
  4. بهبود کیفیت و تامین رضایت بخشی از بازار
  5. این محصول کاملا تولید داخل بوده و صفر تا صد آن با مواد اولیه ایرانی و در ایران تولید می‌شود.

از دیگر مطالبی که میتوان در مورد شرکت آریانا بیان کرد این است که شرکت آریانا غیر از محصولات پانیذ به تولید روکش‌های طبیعی نیز می‌پردازد که این محصول نیز یک محصول کاملاً ایرانی به حساب می‌آید .

نکته دیگر در رابطه با ان دی اف این است که از ضایعات نیشکر (یا همان باگاس) برای تولید استفاده می‌شود که امحاء آن می‌تواند برای محیط زیست مضر و مزاحم باشد و آن را به یک محصول مفید زیبا و قابل استفاده در دکوراسیون داخلی تبدیل میکند . در نتیجه همزمان هم باعث قطع کمتر درختان شده و جنگل‌های کشور حفظ می‌شود و از سوی دیگر از سوزانده شدن مقدار زیادی تفاله نیشکر جلوگیری می‌شود که به نفع محیط زیست است.

قیمت ان دی اف یا ورق پانیذ

عکس مقایسه ان دی اف یا پانیذ با نئوپان

با توجه به بازار و طرح و رنگ و روکش کار شده در این نوع ورق در مقاطع زمانی مختلف ، متفاوت خواهد بود ولی همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، این محصول همواره از قیمت مناسب تری نسبت به ورقهای ام دی اف برخوردار است .

برای خرید این نوع محصولات می‌توانید با بازدید از فروشگاه باماچوب علاوه بر کسب اطلاعات کالا نسبت به خرید اینترنتی آن اقدام کنید ، فقط کافی است تا از دسته‌بندی ورق ان دی اف بازدید کنید .

از ایراداتی که شاید در سال‌های اخیر در مورد ورق پانیذ تا حدودی برطرف گردیده است ، می‌توان به بوی بد مغز ورق‌های پانیذ اشاره کرد . این به خاطر مواد اولیه تولیدی آن یعنی تفاله نیشکر است.  از دیگر مطالبی که میتوان در مورد ان دی اف بیان کرد این است که ورق ان دی اف همه ویژگی‌های ورق ام دی اف را به طور کامل ندارد . مثلاً نسبت به رطوبت از مقاومت کمتری برخوردار است یا مثلاً مغز این ورق نسبت به ام دی اف متخلخل تر است .

این محصول در سال های جدید جای خود را در بین سری ساز‌ها و کسانی که تخت و کمد و جاکفشی درست میکنند بسیار باز کرده زیرا ظاهر این نوع ورق همانند ظاهر زیبای سایر ورقها با روکش ملامینه است. در ضمن قیمت تمام شده محصولاتی که ورق ان دی اف در آن به کار میرود نسبت به محصولات ام دی اف و سایر ورق‌ها از جمله هایگلاس پلی گلاس و غیره به صرفه تر در میآید و برای مصرف کننده نهایی نیز می‌تواند راهگشا باشد .

یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در ‌سال‌های اخیر ‌آن دسته از شرکت‌هایی که ام دی اف یا نئوپان خام را از شرکت‌های تولید کننده خریداری می‌کردند ، اقدام به خرید ورق ان دی اف خام کرده و آن را به سلیقه خود پرس می‌کنند و به نوعی اقدام به خرید ان دی اف به عنوان جایگزین ام دی اف می‌کنند .

در انتها از شما خواننده گرامی درخواست می‌کنیم از سایر مطالب و مقالات ما در مجله خبری باماچوب بازدید کنید . همچنین ما را از نظرات خود مطلع فرمایید.

  • اطلاعیه اتحادیه درودگران شهرستان بابل

    با عرض سلام خدمت همکاران گرامی؛ نظر به دغدغه عزیزان در رابطه با چگونگی افزایش قیمت ها لازم دیدم تا نکاتی را در راستای تایید نظرات دوستان و اصلاح قیمت‌ها خدمت شما عرض کنم : توجه به اینکه اتحادیه مجاز نیست چند بار در سال اقدام به افزایش قیمت‌ها کند و با توجه به ثبات...

  • قیمت بازار ورق ام دی اف ، هایگلاس ، نئوپان هفته پایانی تیر ۱۴۰۲

    در این مطلب سعی شده تا قیمت محصولات کاربردی که برای درکوراسیون داخلی مهم هستند ، قرارداده شود . لازم به ذکر است که قیمت‌های به دست آمده از طریق استعلام گیری تلفنی از فروشندگان ورق ام دی اف در سطح اصفهان بدست آمده است . قیمت ها در جدول زیر برای خرده فروشی هست...

  • ايمني و بهداشت برای درودگران

    داشتن شغل برای انسان امری ضروری است با این حال داشتن شغل ایمن و بهداشتی نیز به همان ضروری است. این نکته بایستی پیش از ایجاد هر شغل یا ساختاری در نظر گرفته شود.

  • قیمت بازار ورق ام دی اف در اردیبهشت ۱۴۰۲

    اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ مصادف با پایان ماه مبارک رمضان بود و عملا افرادی که نتوانسته بودند قبل از عید سال نو و در ماه رمضان نسبت به ساخت کابینت ام دی اف اقدام نمایند ، در اردیبهشت ماه پروژه خود را پیش بردند . به همین دلیل در این ماه بازار همچنان فعال بود...

  • قیمت کابینت و کمد در زنجان

    در این مطلب نرخنامه مصوب انواع کابینت اتحادیه درودگران برای شهر زنجان قرارداده شده است .

  • قیمت ام دی اف خام خارجی ، هایگلاس ، صفحه‌کابینت هفته پایانی فرودین ۱۴۰۲

    همان طور که در مطلب قبلی که مربوط به اعلام قیمت‌ها در بازه زمانی بهمن ماه 1401 گفته شد ، در هفته دوم بهمن ماه ، بازار بعد از تجربه چند هفته افزایش قیمت‌ ، به تعادل نسبی رسید . اما ثبات قیمت‌ها چندان دوامی نداشت و مجددا قیمت‌ها تا پایان سال افزایش یافت ....

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس