پیچ ام دی اف

درسالهای اخیر واژه ای به نام ام دی اف (MDF) در ساخت انواع وسایل چوبی و تزِئینی بسیار مطرح شده است . افراد زیادی ازانواع ورق ام دی اف در کارهای مختلف استفاده می‌کنند. این نوع چوب به علت قیمت مناسب ، تنوع و کارآیی بالایی که دارد ، محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است . با استفاده از خرده‌های چوب و ترکیب با چسب رزین و سپس تحت فشار و حرارت قرار دادن آن‌ها ، می‌توان فیبرهای چوبی تولید کرد که همان ام دی اف نام دارد . از این فیبر‌های چوبی در طراحی داخلی ساختمان از جمله کابینت‌ها ، کمدها ، مبلمان ، تخت ، میز ، کف پوش و دیوار کوب و… استفاده می‌شود.

معمولا برای اتصال اجزای مختلف وسایلی که در آن‌ها از ام دی اف استفاده می‌شود و هم چنین نصب آن‌ها و اتصالات قسمت‌های مختلف آن ، پیچ ام دی اف به کار برده می‌شود . البته به دلیل سبک وزن بودن ورق MDF ، برای نصب و محکم نگه داشتن آن‌ها در جای ثابت خود به ابزار و وسیله‌ی خاصی نیاز نمی‌باشد ؛ تنها به کمک پیچ‌های ام دی اف می‌توان وسایل ام دی افی را ثابت نگه داشت .

به بیان دیگر در صنایع چوبی برای اتصال بخش‌های گوناگون محصولات به یکدیگر و همچنین اتصال آن‌ها به سطوح مختلف، از پیچ ام دی اف (MDF) استفاده می‌شود . این پیچ‌ها مدل‌های متنوعی دارند که هرکدام برای محصولات چوبی مشخصی ، مناسب هستند . البته در صنایع فلزی نیز از انواع پیچ‌های ضخیم برای اتصال قطعات استفاده می‌شود ؛ اما میزان کاربردی بودن آن، بسیار کمتر از آن چیزی است که در صنایع چوبی و ام دی اف مشاهده می کنیم . همان طور که گفته شد امروزه با توجه به استقبال زیاد مردم به خرید و استفاده از محصولات  MDF، کاربرد پیچ MDF نیز بیشتر از گذشته به چشم می‌آید.

پیچ ام دی اف یک قطعه کاربردی و ضروری در صنایع چوبی است . از این پیچ‌ها علاوه بر اتصال بخش‌های مختلف محصولات چوبی به هم ، برای اتصال آن‌ها به سطح یا دیوار نیز استفاده می‌گردد. در ساخت انواع میز، تخت خواب، مبلمان ، کابینت ، کتابخانه و بسیاری دیگر از محصولات چوبی و ام دی اف ، از انواع پیچ MDF استفاده می‌شود . اهمیت این پیچ‌ها در ساخت محصولات چوبی ، غیر قابل انکار است.

در رابطه با انواع پیچ در مقاله دیگری به طور کامل پرداخته‌ایم . شما می‌توانید این مقاله را نیز بررسی کنید.

مزایای استفاده از پیچ ام دی اف

دلایل بسیاری وجود دارد که در صنایع چوبی به‌جای استفاده از پیچ‌های معمولی و دیگر اتصال دهنده‌ها ، پیچ MDF را برای اتصال ورق‌های ام دی اف به یکدیگر استفاده می‌کنند.

1) این پیچ‌ها امکان آسیب به ورق MDF و ایجاد شکاف در اطراف آن را به حداقل می‌رسانند.

2) امکان استفاده از پیچ‌گوشتی‌های برقی برای ورود و خروج این پیچ‌ها به چوب وجود دارد که کار را بسیار آسان و راحت می‌کند.

3) ازآنجایی‌که پیچ ام دی اف معمولا در بسته‌های 500 تا 2000 عددی عرضه می‌شود، قیمت آن نیز به‌صرفه است.

4) در صورت نیاز به تعویض پیچ یا تغییر محل قرار گرفتن آن، به‌سادگی می‌توان پیچ ام دی اف را خارج کرد. از این ویژگی می‌توان در فروشگاه‌ها، ادارات و حتی در خانه برای تغییر محل قفسه‌ها، کتاب‌خانه و… استفاده کرد. این همان برتری پیچ‌های ام دی اف نسبت به چسب ومیخ است چون این پیچ‌ها را به آسانی با پیچ گوشتی می‌توان باز و بسته نمود و این گونه نیست که در صورت اتصال دو یا چند قطعه شما راه برگشتی نداشته باشید و یا برای جدا کردن اتصال به قطعات آسیب بزنید .

5) مدل‌های متنوعی از پیچ MDF در بازار وجود دارد . شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، از انواع این پیچ‌ها در طول و ضخامت‌های متنوع استفاده کنید.

6) در تولید پیچ ام دی اف از آلیاژهای ضد زنگ مثل استیل استفاده می‌شود. درنتیجه، این پیچ‌ها داخل چوب زنگ نمی‌زنند.

7) در مقایسه با سایر پیچ‌ها، پیچ MDF دارای رزوه‌های عمیق‌تری است تا به‌خوبی درون بافت ام دی اف فرو برود و قطعات را با بیشترین میزان ثبات و پایداری در کنار هم نگه دارد. نیازی به استفاده از مهره در کنار این پیچ‌ها نیست.

باماپیچ

استفاده صحیح از پیچ ام دی اف

این نوع از پیچ‌ها چهارسو هستند . معمولا رنگ مشکی یا سفید دارند ، بدنه ای کشیده و بلندی دارند و دارای پیچ خورده‌های روزه ای عمیقی نیز می‌باشند. پیچ‌های مناسب با طول بیشتری رزوه می‌شوند که همین امر سبب می‌شود تا بهتر در در چوب پیشروی کنند و مقاومت بیشتری داشته باشند . پیچ‌های ام دی اف وزن کمی دارند و از انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشند به همین دلیل خیلی سریع نیز دچار آسیب میشوند . ابزاری که برای محکم کردن پیچ‌های ام دی اف از آن‌ها استفاده می‌گردد پیچ گوشتی‌های برقی و پیچ گوشتی‌های شارژی می‌باشد و نباید برای محکم کردن آنها از فشار و قدرت خیلی زیاد استفاده نمود .

پیچ‌های  MDFای که از آلیاژ کربن استیل ساخته می‌شوند به عنوان پیچ‌های با کیفیت شناخته می‌شوند که ترکیبی هستند از آهن و دیگر فلزات مقاوم.این ترکیب‌ها مانع از زنگ زدگی پیچ‌ها می‌شوند و مقاومت آن‌ها را برای به کار رفتن در چوب افزایش می‌دهند.

ورق‌های ام دی اف به دلیل سبک بودن و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سایر چوب و ورق‌ها، در برابر پیچ‌های معمولی مقاومت لازم را ندارند و آسیب پذیر هستند .

همواره طول و ضخامت پیچ‌های ام دی اف باید متناسب با اندازه، مقاومت و ضخامت چوب‌های مورد استفاده انتخاب شوند چرا که پس از وارد شدن پیچ در چوب، شیار‌های موجود در پیچ، به جهت جایگیری درون چوب، فیبر‌های فشرده و در هم تنیده را می‌شکافند .

توجه داشته باشید که در صورتی که از پیچ‌هایی استفاده کنید که قطر بزرگتری داشته باشند باعث می‌شود که پیچ به فیبر‌های اطراف خود فشار بیاورد و آن‌ها را بیش از اندازه از یکدیگر جدا کند که همین امر سبب می‌شود تا ضمن آسیب دیدن چوب، پیچ هم قادر به نگهداری چوب نباشد .

به جهت کاهش دادن شکاف‌های به وجود آمده در داخل چوب و همچنین میزان آسیب دیدگی، در ابتدای کار سعی کنید با دریل کردن قسمت مورد نظر روی ام دی اف را سوراخ کنید.

فراموش نکنید که در هنگام سوراخ زدن از مته‌های تیزی که گرمای کمتری ایجاد میکنند استفاده کنید.

قطر مته انتخابی حتما باید کمتر از قطر پیچ باشد و سعی کنید که یک حفره با عمق کمتر از طول پیچ ایجاد کنید.

پیچ را به وسیله پیچ گوشتی( ترجیحا پیچ گوشتی برقی) در حفره قرار داده و آن را محکم کنید.

پیچ MDF مشکی  4 و 5 سانت (50 میلی متر) مخصوص اتصالات کابینت و کلاف کمدها می‌باشد ، از پیچ 16 و 19 میلی مترمعمولا برای بستن یراق آلات مثل لولا و ریل استفاه می‌شود و پیچ‌های 25 و 28 برای دوبل نمودن دو قطعه رو ی هم کاربرد دارند .

انواع پیچ ام دی اف طبق سایز و اندازه

امروزه به دلیل افزایش کاربرد پیچ ام دی اف، این قطعه در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شود که غالباً شامل این سه سایز است:

پیچ ام دی اف با ضخامت 3.5 میلی‌متر،4 میلی‌متر،4.2 میلی‌متر

این سه سایز از رایج‌ترین سایزهای پیچ‌های ام دی اف می‌باشند . همین مطلب در مورد طول این پیچ‌ها نیز درست است. تولیدکنندگان پیچ‌های MDF بر اساس استانداردهایی ، طول پیچ‌ها را مشخص می‌کنند. در ادامه طول پیچ‌های ام دی اف معمولی را می‌بینید:

پبچ ام دی اف 16-19-20-25-28-30-40-50-60-70 میلی متری

تمام پیچ‌های MDF که در بازار ابزار یراق به فروش می‌رسند، ترکیبی از این ضخامت‌ها و طول‌ها هستند. اگر تجربه کافی در حوزه ساخت محصولات MDF ندارید، حتماً بهترین سایز پیچ MDF برای پروژه خود را از افراد متخصص جویا شوید.

دراین قسمت مقاله با توجه به اینکه باماچوب افتخار دارد تا یکی از محصولات با کیفیت بازار را با نام انحصاری باماپیچ در دسترس همگان اعم از فروشنده ، مصرف کننده حرفه ای و عموم مردم قرار دهد . در ادامه گذر کوتاهی داریم بر روند تولید و آماده سازی پیچ ام دی اف :

مراحل تولید پیچ ام دی اف (screw dry wall)

اولین مرحله در پروسه تولید هر چیزی داشتن دانش فنی انجام آن کار است . برای ساخت و تولید وسایل ساده مثل پیچ ، داشتن دانش فنی با داشتن دستگاه و خط تولید و اندکی تجربه کار با دستگاه آلات خاص تولید پیچ برابر است.

در خصوص تولید پیچ می‌تواند بسیارساده و پیش پا افتاده باشد به طوری که با خرید ساده ترین دستگاه امکان تولید پیچ در زیر زمین هم قابل انجام است . اما انتظار زیادی نمی‌توان از حجم و کیفیت تولید داشت و محصولات کارایی و رقابت پذیری زیادی نخواهند داشت .

دومین چیزی که بعد از داشتن دانش فنی یا دستگاه آلات مورد نیاز است ، مواد اولیه برای تولید پیچ است . البته بسته به نوع خط تولید شما ممکن است مواد اولیه متفاوت باشد . مثلا تولید کنندگانی که حجم تولید بالایی دارند ، خودشان اقدام به کشش و آماده سازی مفتول مورد نیاز برای تولید پیچ ام دی اف می‌کنند تا قطر مفتول به حد معین کاهش یابد . اما تولید کنندگان کوچکتر مفتول آماده برای تولید پیچ را خریداری می‌کنند .

جدای از موارد گفته شده در بالا لازم است تا آلیاژ مناسبی خریداری شود تا از مقاومت کافی برخوردار باشد و از طرف دیگر بهای پرداختی برای آلیاژ مناسب باعث شود تا هزینه تمام شده تولید برای هر قطعه پیچ ام دی اف بیش از اندازه بالا نرود . لازم به ذکر است مسئول کیفی کارخانه باید کیفیت و مقاومت مواد اولیه را بررسی و تایید کند . بعد از اتمام فرآیند تولید کیفیت پیچ‌ها دچار مشکل نشود.

در تولید پیچ ام دی اف لازم است تا مفتول مورد نیاز را تهیه یا تولید کرد . تولید این ماده اولیه خود مراحل زیادی را به همراه دارد ؛ ولی اگر بخواهیم به طور خلاصه به آن بپردازیم ، باید گفت که از طریق اعمال نیروی کششی و همچنین از طریق گرما اقدام به کاهش قطر آلیاژ می‌کنند تا به اندازه معین برای تولید پیچ برسند .

دستگاه مفتول کشی

مفتول آماده و تست شده را درون یک استوانه ایستاده قرار می‌دهند که امکان چرخش به دور خود را دارد . این کار به این علت است که دستگاه تولید پیچ با کشیدن مفتول به داخل خود کار ‌کند و این یک عمل متوالی و ممتد است . به مانند خشاب تفنگ و بسته به سرعت مصرف مفتول توسط دستگاه مجدد باید اقدام به بارگذاری مفتول برای دستگاه کرد .

دستگاه‌های تولید پیچ
متفول
مفتول

پس از رسیدن مفتول به داخل دستگاه ، مفتول کمی چرب می‌شود تا در پروسه تولید حداقل اصطکاک بین مفتول و قطعات درگیر در دستگاه به وجود آید و به نوعی استهلاک قطعات دستگاه کاهش و بازده و راندمان دستگاه افزایش یابد .

سپس در اولین گام دستگاه اقدام به چیدن مفتول در اندازه متناسب با اندازه پیچ تولیدی می‌کند . البته دستگاه دقیقا به اندازه طول پیچ از مفتول جدا نمی‌کند . چرا که در مراحل بعد باید از همین مفتول استفاده و قسمت‌های دیگر از پیچ را ایجاد کرد.

در این گام چند نکته را باید در نظر داشته باشیم:

  • دستگاه آلاتی که گران تر هستند و عملا از دانش فنی بالاتری برخوردار هستند به نوعی عملکرد سریعتر و بهتری را دارند مثلا در همین گام ممکن است دستگاه چندین ورودی برای مفتول داشته یا در هنگام قطع کردن مفتول سرعت بالاتری در انجام این داشته باشد .
  • از همه مهمتر این است که همه قطعات طول یکسانی داشته باشند و به نوعی تشخیص آن با چشم به سختی صورت گیرد .

عملیات بعدی که بر روی قطعه انجام خواهد شد این است که با استفاده از نیرو فشار زیاد بر روی قطعه اعمال می‌شود . عملا باعث تغییر شکل و ایجاد کله‌گی پیچ می‌شود.

پرس کله‌گی پیچ

بعد از مرحله قبل قطعه‌ای به وجود آمده است  که تنها تفاوت آن با پیچ ، بدون رزوه بودن آن است . عمل رزوه کردن پیچ بسته به نوع پیچ به حالت‌های مختلفی انجام می‌شود اما در تمام روش‌ها با حرکت پیچ در جهت رو به جلو (یا پیش رونده) وارد یک دالان یا مسیر به شدت کم عرض می‌شود و در دو طرف مسیر شیار‌هایی وجود دارد که دلیل پیدایش رزوه پیچ است . استهلاک این قالب‌ها به نسبت بالا است و بعد از مدتی راندمان کاری خود را از دست داده و باعث کاهش کیفیت رزوه پیچ می‌شوند . برای حفظ کیفیت پیچ لازم است تا نسبت به تعویض آنها اقدام شود وگرنه تاثیر آن در کیفیت پیچ مشهود خواهد بود .

رزوه کردن پیچ به صورت دایره کردن
رزوه کردن

بعد از این مرحله پیچ تولید شده لازم است تا آبکاری شود . فرآیند آبکاری پیچ به بالا رفتن مقاومت پیچ کمک می‌کند . در این فرآیند ابتدا پیچ‌ها از داخل مایعی عبور داده می‌شود .

آبکاری پیچ

بعد از این مرحله باید پیچ‌ها را حرارت داد تا مرحله آبکاری و سفت کاری پیچ ام دی اف به پایان برسد .

حرارت دادن پیچ

پیچ‌ها آماده استفاده برای اتصال قطعات چوبی میز یا کابینت یا هر نوع مصنوعات چوبی به یکدیگر است . اما برای این که توسط زنجیره پخش ، به دست مصرف کننده برسد لازم است تا آن را بسته بندی کنیم .

در هنگام بسته بندی لازم است تا تعداد مشخصی از هر پیچ داخل جعبه قرار گیرد که برای این کار از ترازوی قطعه شمار استفاده می‌شود .

عملکرد ترازوی قطعه شمار اینگونه است که مثلا تعداد 100 پیچ را روی ترازو قرار می‌دهیم و تعداد را در ترازو وارد میکنیم و ترازو وزن هر پیچ را از تقسیم وزن کل به تعداد حساب می‌کند و از این پس با داشت وزن یک پیچ تعداد پیچ را اعلام می‌کند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس