تفاوت ام دی اف ایرانی و خارجی

امروزه به دلیل نوسان قیمت دلار ، تفاوت قیمت میان ام دی اف ایرانی و خارجی بیشتر از قبل شده است . از طرف دیگر مردم علاقه‌مند اند با دانستن تفاوت ام دی اف ایرانی و خارجی ، در تصمیم گیری برای انتخاب مواد اولیه ، گزینه مناسب را تعیین کنند .

ام دی اف خارجی چیست ؟

ضخامت ورق ام دی اف خام
ضخامت ورق ام دی اف خام

در بازار دهان به دهان می‌شود که مقداری از مطالبات ارزی در قالب خرید ام دی اف به ایران باز می‌گردد یا به اصطلاح تهاتر می‌شود و گرنه کشور از نظر حجم ظرفیت تولید ام دی اف نیازی به واردات این محصول ندارد . همانطور که از اسم این کالا مشخص است مبدا تولید آن کشور‌هایی به غیر از ایران است . از جمله این کشور یا شهرها می‌توان به تایلند ، واناچای و…. اشاره کرد .

مصارف ام دی اف خارجی

به طور خلاصه هر ورقی که مغز آن ام دی اف باشد و به مبلغ بالاتری نسبت به ورق مشابه داخلی خرید و فروش ‌شود ، ام دی اف خارجی در آن استفاده شده است . دسته بندی‌هایی مانند هایگلاس ، پلی گلاس ، لمی‌گلاس ، ورق‌های فوق برجسته یا سینکرونایز و حتی بعضی از صفحه‌های کابینت و ورق ام دی اف ملامینه نیز در آن از ام دی اف مغز خارجی استفاده می‌شود .

آیا در مصارفی از قبیل کابینت و… نمی‌توان از ورق ام دی اف ایرانی استفاده کرد ؟

این امر کاملا امکان پذیر است به طور مثال صفحه کابینت و ورق ام دی اف ملامینه هم با مغز ایرانی تولید می‌شود و هم با مغز خارجی و مشتری می‌تواند از بین این موارد انتخاب کند ولی به طور مثال در هایگلاس فقط مغز خارجی استفاده می‌شود . چرایی این موضوع بیشتر به ذائقه مصرف کنندگان نهایی باز می‌گردد چرا که وقتی ( به طور میانگین در اسفند 1401 ) برای هر ورق هایگلاس حدود دو میلیون پانصد هزار تومان هزینه می‌کنند انتظار دارند تا همه‌ی اجزاء ورق هایگلاس خارجی باشد . اگر به مصرف کنندگان اطلاع داده شود که مغز این ورق ایرانی هست به احتمال زیاد از خرید آن سر باز می‌زنند .

ام دی اف خام

تفاوت ام دی اف خارجی و ایرانی چیست ؟

اگر از مبدأ و بهای پرداختی به عنوان دو تفاوت فاحش برای ام دی اف خارجی و ایرانی بگذریم ؛ باید به موارد دیگری توجه کنیم . در ادامه به طور خلاصه به این تفاوت‌ها می‌پردازیم :

  1. داشتن مهر یا نشان ساخته شده در …. (مثلا Made in Thailand) بر روی کناره ورق . البته این مورد به تنهایی نمی‌تواند حائز اهمیت باشد چرا که هر کسی می‌تواند چنین مهر یا نشانی را ایجاد و بر روی ورق اعمال کند اما اکثر ورق‌های خارجی این نشان را دارند و تولید کنندگان ورق ایرانی چنین نشانی را بر روی تولیدات خود نمی‌زنند .
  2. در ایران اکثر چوب مورد نیاز برای تولید ام دی اف خام از درختان پهن برگ بدست می‌آید و تولید ام دی اف با چنین چوب‌هایی باعث می‌شود تا رنگ ام دی اف ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی تیره‌تر باشد .
  3. به دلیل استفاده از تکنولوژي به روز تر در فرآیند تولید ام دی اف در خارج از کشور ، غالبا کیفیت ام دی اف خارجی بهتر است‌. این کیفیت بالاتر با نگاه به مغز ورق و اینکه کل ام دی اف یک دست تر به نظر می‌رسد ، نمایان است . از طرف دیگر از دانسیته مناسب تر برخوردار است و به همین دلیل پیچ خوری بهتری را دارد‌ .

برند‌های تولید کننده ورق ایرانی و خارجی

به طور کلی تولید کنندگان انواع ورق ام دی اف به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند :

  1. تولید کنندگانی که توانایی تولید ورق خام را دارند و فقط از ورق‌های خام خود برای تولید ورق رنگی استفاده می‌کنند . در زیر به معروفترین موارد به همراه معرفی مختصری می‌پردازیم :
    • گروه صنعتی پویا : این گروه اقدام به تولید نئوپان و ام دی اف خام می‌کند و از این محصولات استفاده‌ می‌کند تا ورق‌های رنگی با روکش ملامینه نیز تولید کند . به تازگی این گروه اقدام به تولید هایگلاس نیز کرده است که مغز آن از تولیدات خود این شرکت است . این گروه تولیدی بیشترین سابقه در زمینه تولید مصنوعات چوبی را به خود اختصاص داده است و طبق استاندارد‌های اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند .
    • گروه سلولزی گلستان : متشکل از کارخانه‌های متعدد که هر کدام به طور تخصصی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند . برند گلستان تولید کننده نئوپان ملامینه و ام دی اف ملامینه است که از تولیدات خود برای مغز ورق‌ها استفاده می‌کند .
    • گروه آرین سعید : آرین یکی از بیشترین حجم‌های تولید ام دی اف در ایران را دارد و فقط اقدام به تولید ام دی اف می‌کند که با استفاده از آن دست به تولید ام دی اف ملامینه نیز می‌زند .
    • ملامین سازه تبریز: این مجموعه به تازگی ام دی اف را نیز به تولیدات خود اضافه کرده است . از محصولات این برند می‌توان به ام دی اف و نئوپان خام یا ملامینه اشاره کرد .
  2. دسته دیگر ، تولیدکنندگانی هستند که با توجه سیاست‌های خود تا به امروز فقط اقدام به مصرف ام دی اف مغز خارجی برای محصولات خود کرده‌اند . معروف ترین این شرکت‌ها به همراه محصولات تولیدی آن‌ها در زیر بیان شده است .
    • AGT : برندی که کشور مبدا آن ترکیه است و پس از سال‌ها کارخانه آن در ایران راه اندازی شده است این مجموعه فقط و فقط اقدام به تولید هایگلاس با مغز ورکش خارجی می‌کند .
    • ایزوفام : محصولات این گروه فقط به هایگلاس خلاصه نمی‌شود . برند ایزوفام ورق ام دی اف ملامینه ، ام دی اف فوق برجسته ، پارکت و …. نیز تولید می‌کند که در تمام محصولات خود فقط از ام دی اف مغز خارجی استفاده می‌کند .
    • پاک چوب : یکی از تولید کنندگان خوش نام است که توانسته با تنوع رنگ زیاد و بروز خود ، بازار را تحت تاثیر قرار بدهد و همچنین تعادلی بین قیمت و کیفیت در محصولات خود و به طور خاص هایگلاس ایجاد کند. این برند علاوه بر هایگلاس ، ام دی اف ملامینه نیز تولید می‌کند .
  3. تولید  کنندگان منعطف ، این تولید کنندگان خط تولید ام دی اف یا نئوپان خام ندارند به همین دلیل ممکن است در بازه زمانی خاصی اقدام به تولید ورق رنگی با ام دی اف ایرانی تولید شده توسط دیگر برند‌ها یا خارجی بکنند و در زمان دیگر از ام دی اف خارجی برای تولیدات خود استفاده کننند . این چنین شرکت‌ها بیشتر منطقه‌ای هستند و محصولاتشان در تمام کشور به فروش نمی‌رود . اسامی چنین برند‌هایی در ادامه بیان می‌شود :
    • بست وود : این برند روکش خود را از کارخانه پاک چوب تهیه می‌کند و مغز ورق خود را بسته به شرایط خرید خود پیش می‌برد و ممکن است ایرانی یا خارجی باشد . در زمان خرید بهتر است تا از فروشنده در رابطه با ایرانی یا خارجی بودن مغز ورق برای این برند سوال کنید .
    • آذر آغاج : این برند در استان تبریز فعالیت می‌کند . این برند نیز مانند بست وود فعالیت می‌کند .
  4. این دسته مختص تولید کنندگانی است که زنجیره تولید کاملی دارند و علاوه بر آن از ام دی اف خارجی نیز برای محصولاتشان استفاده می‌کنند تا بتوانند پاسخ کاملی به نیاز‌های بازار بدهند و سبد محصولات خود را کامل‌تر کنند :
    • نوین چوب : این مجموعه فعالیت خود را با تولید ورق‌های ملامینه با مغز خارجی آغاز نمود اما در سال 1401 موفق به راه اندازی خط تولید ورق ام دی اف خام ایرانی نیز شد . این مجموعه محصولات متنوع دیگری از قبیل : هایگلاس ، ورق ام دی اف ملامینه ، ورق ام دی اف فوق برجسته ، صفحه کابینت و…. دارد . نوین چوب (تا اسفند 1401) فقط در تولید ورق ام دی اف ملامینه ، از ام دی اف خام ایرانی که جز تولیدات خود این برند به حساب می‌آید ، استفاده کرده است .

ام دی اف خام خارجی

ممکن است برای دکوراسیون داخلی یا ساخت وسیله‌ای نیاز است تا ام دی اف خام با بهترین کیفیت استفاده شود . در چنین حالت یکی از گزینه‌های شما خرید ام دی اف خارجی است . این نوع از کالا می‌تواند مبدا‌های متفاوتی داشته باشد . ممکن است که شما ضخامت خاصی مد نظرتان باشد و حتی برای اینکه پرت یا دور ریز ورق برای شما کمتر شود یهتر تا از سایز خاصی استفاده کنید . در جدول زیر سایز و ضخامت‌های مختلفی که برای ورق خام در بازار موجود است ، بیان شده است .

ضخامت (میلی متر)سایز یا ابعاد ورق (سانتی متر)
۸ – ۱۶ ۲۴۴*۱۲۲ – ۳۶۶*۱۸۳ – ۲۸۰*۱۲۲
۵ – ۸۲۲۰*۲۸۰
۳۱۸۳*۲۴۴
۱۲۱۲۲*۲۴۴ – ۱۲۲*۲۸۰
۲۵۳۶۶*۱۸۳ – ۲۸۰*۱۲۲
۱۶ – ۳۲۴۱۰*۱۲۲
جدول انواع ورق خام

احتمال ممنوعیت واردات

همان طور که تولید کنندگان نئوپان خام توانسته‌اند پاسخگوی تقاضای داخل کشور باشند و عملا باعث اعمال محدودیت در واردات نئوپان به داخل کشو شدند ممکن است که با افزایش ظرفیت تولید ام دی اف خام در داخل کشور محدودیت‌های برای واردات ام دی اف خام خارجی نیز اعمال شود چرا که این اتفاق مشابه علاوه بر نئوپان برای ورق هایگلاس نیز رخ داده است و امروزه تمام برند‌های هایگلاس فعال در بازار ایران ، در داخل ایران اقدام به تولید نهایی هایگلاس می‌کنند و هیچ ورق هایگلاس به طور کاملا آماده وارد ایران نمی‌شود .
شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در رابطه با تفاوت ام دی اف ایرانی و خارجی در قسمت نظرات بیان کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس