روش نگهداری از کابینت ام دی اف

آشپزخانه قلب خانه است و کابینت های آشپزخانه مهم ترین قسمت از آشپزخانه هستند. مدت زمان زیادی است که استفاده از کابینت ام دی اف در آشپزخانه ها تا حد زیادی رواج یافته است.

این کابینت ها علاوه بر ظاهر زیبا ، دارای دوام بالایی هم هستند و از این جهت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند. این نوع از کابینت اگر خوب ساخته و نگهداری شوند می توانند تا 25 سال نیز عمر کنند.  اگر شما هم در خانه خود از کابینت ام دی اف استفاده کرده و یا در آینده قصد استفاده از آن را دارید باید بدانید که برای حفظ زیبایی و کارآیی این کابینت ها مانند سایر وسایل چوبی باید نکاتی را رعایت کنید. شایان ذکر است که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و قیمت ورق های استفاده شده در این نوع کابینت ها لازم است که در نگهداری و استفاده از کابینت های ام دی اف تمام تلاش خود را به کارگرفته تا مدت زمان بیشتری بتوان از این کابینت ها استفاده کرد.

با توجه به نوع ورق ام دی اف که در ساخت کابینت استفاده می‌شود ، روش نگهداری از کابینت ام دی اف نیز متفاوت خواهد شد ، لذا در ادامه با توجه به نوع سطح و نفوذ پذیری کابینت ها مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

همانظور که در بالا گفته شد ، کابینت های ام دی اف شامل انواع مختلفی می باشند که در زیر برای رعایت اختصار به روش نگهداری و تمیز کاری چند مورد از آن ها  اشاره می شود :

1) تمیزکاری و نگهداری از کابینت های ترموفویل (کابینت آشپزخانه اروپایی سفید) :  این نوع کابینت با بسیاری از پاک کننده های خانگی قابل تمیز کردن می باشد. برای تمیزکردن این نوع کابینت ها نباید از مواد حاوی استون ، استات ، یا اتیل الکل استفاده کرد. از حلال های قوی تر مثل رقیق کننده های رنگ نیز چون موجب خرابی قیدها و لبه ها می‌شوند ، هرگز استفاده نشود و تمیز کننده های حاوی آمونیاک هم باید با آب رقیق شوند.

2) کابینت آشپزخانه چوبی : این نوع کابینت ها بسیار با دوام هستند اما با گذشت زمان خراش های ناشی از مصرف عادی باعث می شود که رطوبت به مغز چوب برسد و باعث تغییر رنگ و یا حتی شکستن چوب خواهد شد . برای تمیز کردن این نوع از کابینت ، از پارچه نرم و آب گرم  استفاده و بلافاصله با پارچه دیگر خشک کنید.

3) کابینت آشپزخانه ممبران : برای تمیز کردن این نوع کابینت از آب سرد با پاک کننده های رقیق استفاده کنید و پس از تمیز کاری ، آب روی آن با دستمال نرم خشک گرفته شود.

 4) کابینت آشپزخانه هایگلاس:

این کابینت ها به دلیل لوکس و شیک بودن از دیگر انواع کابینت ام دی اف بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند ، اما به دلیل سطح براق زودتر از سایر کابینت ها دچار لک می شوند و این لکه ها بسیار در معرض دید قرار دارند به همین دلیل این نوع کابینت بیش از سایر انواع کابینت ها نیاز به تمیزکاری و نگهداری دارد. برای تمیز کاری آنها از آب با هر درجه حرارت بدون پاک کننده استفاده کنید چون استفاده از پاک کننده ها باعث از بین رفتن براقیت آنها می‌شود.

 5) کابینت آشپزخانه مات :  

این نوع کابینت ها دیرتر از انواع دیگر کابینت کثیف می شود چون که سطح مات آن ها انعکاس کثیفی را کمتر نشان می‌دهد. برای تمیز کاری از دستمال با رطوبت کم استفاده کنید و از تمیز کننده های با ماهیت شیمیایی تا حد ممکن کمتر استفاده کنید چون مایعات دشمن اصلی این نوع از ام دی اف می باشد و جذب آب باعث باد کردن و تغییر شکل کابینت آشپزخانه می شود. ( کابینت باد کرده را نمیتوان تعمیر کرد و باید تعویض شوند.)

تمیز کردن داخل کابینت ها

با پارچه نرم و آب گرم و صابون ملایم برای تمیز کردن سطوح د اخلی کابینت استفاده کنید. شیشه های حاوی سرکه ، روغن ، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید که زیر آن ها تمیز و یا درب آن ها باز نباشد زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنگ و یا زرد شدن کابینت سفید شما خواهد شد.

ممکن است کابینت های شما کپک بزند که دلیل اصلی آن وجود رطوبت است می توان به جرئت گفت که منشا اصلی این رطوبت ورق ها و متریال تشکیل دهنده ی کابینت نیست. کپک ها را تمیز کنید و تهویه هوا ایجاد کنید اگر بعد از مدتی مشکل حل نشد و محل اطراف کابینت تازه ساخته یا تعمیر شده است رطوبت ساخت یا نوسازی منزل باعث این اتفاق است و پیشنهاد ما کندن سه میل پشت کابینت است تا رطوبت کاملا از بین برود.

کابینت کپک زده

در فضای داخل کابینت یراق آلات و لولاهایی نیز وجود دارد که آن ها هم نیاز به مراقبت دارند.

لولا : از لولاها برای حداکثر فضای باز شدن استفاده می شود ، فشار آوردن بیش از حد نرمال به لولا ، باعث آسیب یا نابودی لولا می‌شود پس درب کابینت را بیش از زاویه معمول باز ننمایید.

لولا در کابینت

کشو : ظرفیت کشوها حدود 20 کیلوگرم است ، پس بیش از این مقدار وسیله در کشوها قرار ندهید. همچنین از کشوها به‌عنوان سکویی برای ایستادن استفاده نکنید.

کشوی شکسته

قفسه : قفسه ها باید به صورت پراکنده بارگیری شوند. انحراف نمای ظاهری قفسه ها نشان از سنگینی آنها در یک قسمت دارد. بارگیری قفسه ها طبق استانداردها نباید تقریباً بیش از 7 کیلوگرم فضای قفسه باشد.

نکات کلیدی نگهداری از کابینت ام دی اف

در پایان مطالب تکمیلی دیگری نیز برای نگهداری از کابینت ام دی اف آورده می‌شود که شامل نکات زیر  می باشد :

1) برای تمیز کردن کابینت و دیگر سازه های ام دی اف از یک اسفنج مرطوب استفاده فرمایید و از اسکاچ و شوینده های اسیدی جداً خودداری کنید زیرا استفاده از این مواد به کابینت و یراق آلات آن آسیب می رساند.

2) محل قرار گیری دستمال های مرطوب را روی درب ها و یا محلی که در تماس با کابینت باشد انتخاب نکنید.

3) هرگز از پد های ساینده یا اسفنج های زبر و پارچه های خشن استفاده نکنید.

4) برای پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس و الکل صنعتی مستقیماً استفاده نفرمایید زیرا این مواد می‌تواند به سطح ام دی اف آسیب برساند. برای استفاده از این مواد ، آنها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

5) هرگز دربهای کابینت های دیواری را باز نگذارید ، زیرا بخار و گرمای حاصل از پخت و پز باعث آسیب دیدن آنها می شود.

6) در بسیاری از آشپزخانه ها قسمتی برای قرار دادن ماشین لباسشویی در بین فضاهای کابینت در نظر گرفته شده است. باید دقت داشت اجسام سنگین را روی سطح این قسمت قرارندهید.

7) از نقاط حساس ، قسمت های اطراف سینک است. این بخش آسیب پذیرترین قسمت کابینت می باشد. هنگام ساخت کابینت حتماً تأکید شود که برای یونیت ( چهارچوب کابینت ) اطراف سینک از ورق PVC  استفاده شود. همچنین باید توجه کرد که در صورت بی‌دقتی ، جمع شدن آب به مدت طولانی در این قسمت باعث پوسیده شدن کابینت می‌شود. بنابراین بهتر است پس از هر بار شستشوی ظروف ، با استفاده از پارچه ای نرم این قسمت ها را به دقت خشک کنید.

8) از قرار دادن ظروف داغ بر روی صفحه ام دی اف خودداری کنید.

9) از بریدن نان و دیگر مواد غذایی روی سطح کابینت اجتناب شود.

10) هرگز لک ها و غذاهای ریخته شده خشک روی صفحه کابینت را نتراشید.

11) قسمت های برش خورده ورق ام دی اف را با چسب های آکواریوم با کیفیت پوشش دهید.

در پایان امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفید و سازنده ای را در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهیم. پیشنهادات و انتقادات سازنده ی شما می تواند ما را یاری رساند.   

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس