انواع رنگ ورق ام دی اف

حدود ده سال پیش اگر کسی به دنبال انتخاب رنگ برای کابینت خود بود چندان تنوعی را در صنعت چوب مشاهده نمی‌کرد . اما اکنون تنوع رنگ به خصوص انواع رنگ ورق ام دی اف به شدت افزایش یافته است . این افزایش تنوع باعث سردرگمی بعضی افرادشده است . به همین دلیل این مقاله با هدف آشنایی شما با انواع دسته بندی رنگ نگاشته شده است تا در انتخاب خود دچار مشکل نشوید .

 لازم به ذکر است که در این مقاله فقط به انواع رنگ های سطح مصنوعات چوبی پرداخته شده است و قصد داریم تا در مقاله‌ي دیگری به جنس ورق ام دی اف یا نئوپان اشاره کنیم .

انواع رنگ و گروه ها چیست؟

در ادامه برای آشنایی با انواع رنگ ها و انتخاب صحیح از بین آنها گروه بندی رنگها ذکر شده و مختصر توضیحی در رابطه با هر دسته آورده می شود :

1) طرح چوب : در این گروه تمام رنگ هایی که شبیه به چوب است قرار می گیرد . شاید این سوال برای شما مطرح شود که طرح رنگ چوب بسیار زیاد است ؟ باید پاسخ داد که بله.

همچنین در این گروه انواع رنگ ورق ام دی اف یا دیگر مصنوعات چوبی جدای از قیمت و نوع رویه قرار می گیرد که می توان به دو دسته طرح چوب های روشن و تیره اشاره کرد که به طور مثال از طرح چوب های باز و روشن ویا حتی رنگ ام دی اف روشن برای کمد های داخل اتاق استفاده میشود چون رنگ های روشن اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و صد البته رنگهای تیره هم مصارف خاص خود را دارد .

حالت خاصی هم وجود دارد که افراد خاصی آن را انتخاب می‌کنند و آن هم انتخاب روکش هایی است که واقعاً از چوب طبیعی است مانند : روکش ملچ چنار و … این روکش ها را روی ورق چسبانده و بعد از تولید شدن محصول مورد نظر از یک رنگکار چوب درخواست می‌شود تا کابینت آشپزخانه یا میز یا هر وسیله ی ساخته شده را مانند چوب واقعی رنگ کنند .

لازم به ذکر است که انواع رنگ ام دی اف براق یا برجسته و حتی حالت های دیگری هم وجود دارد  که حالت برجسته آن به دو بخش هماهنگ با طرح چوب ( سینکرونایز ) و یا ناهماهنگ و غیر منطبق با طرح چوب تقسیم می‌شود که در حالت ام دی اف برجسته هماهنگ ، ابعاد ورق ام دی اف به چند سایز خاص محدود است و شباهت آن به چوب هم کاملاً احساس می‌شود.

 2) فانتزی ساده : در این گروه هیچ طرح و نقشی وجود ندارد ،کاملاً ساده ساده ، فقط رنگ هایی شبیه مداد رنگی وجود دارد: مثل آبی ،  قرمز و …

 3) گروه اکلیلی : این گروه شبیه گروه قبل است با این تفاوت که حالت اکلیل هم در رنگ ها دیده می شود .

4) طرح سنگ : این نوع از طرح ها غالباً برای صفحه کابینت استفاده می‌شود و هر کدام شبیه یک سنگ واقعی یا مصنوعی است با این تفاوت که تغییراتی در راستای زیباتر شدن طرح ها اعمال شده است . در اکثر مواقع اسم رنگ ها با اسم سنگ های واقعی یا مصنوعی تطابق دارد. اگر از سنگی خوشتان می آید می توانید با اسم سنگ به دنبال رنگ آن بگردید. مثل تراوتن یا کورین و …

5) طرح بتن : این گروه از طرح ها به تازگی وارد بازار شده است و نظر افرادی که به دنبال دیزاین مدرن هستند را به خود جلب کرده است. غالباً در حالت برجسته و فوق برجسته وجود دارند که این مسئله قیمتMDF (ام دی اف) را برای این نوع ورق افزایش داده است .

6) طرح پارچه ، چرم ، …. : در این گروه از طرح همانطور که از اسمش قابل فهم است طرح هایی قرار می‌گیرند که مشابه کالاهایی چون چرم یا پارچه هستند که از دور و بدون لمس شاید قابل تشخیص نباشند .

7) طرح خاص : این گروه شامل طرح هایی خاص می باشد که مورد پسند هر شخص و سلیقه‌ای قرار نمی‌گیرد و همچنین اگر برای قسمت مناسب استفاده نشود ممکن است شخصی که آن طرح را انتخاب کرده است را عملاً از انتخاب خود پشیمان کند . در طراحی اغلب طرح های این گروه ، از الگوهای تکرار شونده استفاده می‌شود که از طبیعت گرفته نشده است .

8) طرح فلز : دسته دیگر از رنگ‌ها به تقلید از حالت مختلف فلزات است و با دیدن آن برای شما حس فلز ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است که راه های دیگری هم برای آسان شدن و محدود کردن انتخاب برای انواع رنگ ورق وجود دارد . البته این راهها را در صورتی  میتوان مورد استفاده قرار داد که بخواهید سفارش ساخت دهید . در غیر این صورت باید به مغازه ای مراجعه کنید و میز یا کمد مورد نظر خود را خریداری کنید. که قطعاٌ در این صورت گزینه های چندان زیادی در انتخاب رنگ نخواهید داشت.

 راه های کمک کننده برای انتخاب رنگ :

1) مورد استفاده باید معلوم باشد یا به عبارت دیگر این که قرار است چه چیزی با ورق ساخته شود . کابینت آشپزخانه ، میز یاکمد؟ هنگامی که بخواهید فرضاٌ  برای شما کمد ساخته شود ممکن است به شما پیشنهاد شود که رنگهای روشن انتخاب کنید تا فضای کوچک اتاق را کوچکتر نشان ندهد .

2) مهمترین مورد برای انتخاب رنگ معلوم کردن بودجه ی ساخت است . با شفاف تر شدن بهای پرداختی از طرف شما یکسری از گزینه ها برای شما حذف می شود مثلاٌ اگر به دنبال یک میز تک نفره بزرگ با ابعاد دلخواهتان هستید و از طرفی هم گزینه های اقتصادی  برایتان مهم است حتماٌ انواع رنگ ورق ام دی اف از گزینه‌های شما حذف می شود . پس حتماٌ بودجه خود را معلوم کنید .

3) یکی از مواردی که می تواند به شما برای انتخاب رنگ کمک کند این است که آیا دنبال ویژگی خاصی هستید مثلا  شاید به طور خاص به دنبال ورق خارجی یا حتی ورق ایتالیایی یا ترک هستید شاید هم می خواهید میزتان یا درب های کابینت آشپزخانه شما حتماً فوق برجسته هماهنگ با طرح  رنگ باشد .

به هر حال اگر شما از نظر هزینه های ساخت محدودیتی ندارید می توانید با انتخاب ویژگی های خاص به رنگ و طرح مورد علاقه خود دست یابید .

 در پایان اشاره به این نکته بسیار مهم است که بیشتر از سه رنگ انتخاب کنید و به ترتیب اهمیت برای خودتان دسته بندی و اولویت گذاری کنید و لیست انتخاب های خود را به پیمانکار اعلام کنید چون ممکن است شما و پیمانکار با بدشانسی مواجه شده و در زمان سفارش دادن ورقه ها  ، رنگی را که انتخاب کرده اید در بازار موجود نباشد و این موضوع علاوه بر ناراحتی باعث اتلاف وقت خود و پیمانکار می‌شود و به طبع آن ممکن است پروژه یا سفارش ساخت شما با تاخیر مواجه شود .

 در این مقاله قصد داشتیم تا از سردرگمی شما در زمینه انتخاب انواع رنگ ورق ام دی اف و نئوپان و دیگر مصنوعات چوبی کاسته شود. امیدوارم که ایم مقاله کمک کننده باشد .

 اگر نکاتی وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره نشده است در قسمت کامنت ها قرار دهید . تا دیگران هم از آن بهره مند شوند و در انتخاب صحیح تر به آنها کمک شود. به مرور با نظرات عالی شما این مقاله را بهتر می کنم.

با ما کالیته

بر اساس نیازی که در جامعه برای انتخاب رنگ مصنوعات و ورق‌های چوبی احساس می‌شد. مجموعه باماچوب اقدام به ایجاد یک خدمت کاملا رایگان کرد تا افراد فارغ از مسائل مالی بتوانند رنگ و طرح های مختلف را برای دکوراسیون داخلی بررسی کنند. شما در باماکالیته این امکان را دارید تا گروه رنگ های خود را ایجاد کرده و آن را با کارفرما یا مشتریان خود به اشتراک بگذارید برای این امر لازم است تا در با ما کالیته ثبت نام کنید و اقدام به ایجاد کالکشن کنید.

  • اطلاعیه اتحادیه درودگران شهرستان بابل
    با عرض سلام خدمت همکاران گرامی؛ نظر به دغدغه عزیزان در رابطه با چگونگی افزایش قیمت ها لازم دیدم تا نکاتی را در راستای تایید نظرات دوستان و اصلاح قیمت‌ها خدمت شما عرض کنم : توجه به اینکه اتحادیه مجاز نیست چند بار در سال اقدام به افزایش قیمت‌ها کند و با توجه به ثبات...
  • قیمت بازار ورق ام دی اف ، هایگلاس ، نئوپان هفته پایانی تیر ۱۴۰۲
    در این مطلب سعی شده تا قیمت محصولات کاربردی که برای درکوراسیون داخلی مهم هستند ، قرارداده شود . لازم به ذکر است که قیمت‌های به دست آمده از طریق استعلام گیری تلفنی از فروشندگان ورق ام دی اف در سطح اصفهان بدست آمده است . قیمت ها در جدول زیر برای خرده فروشی هست...
  • ايمني و بهداشت برای درودگران
    داشتن شغل برای انسان امری ضروری است با این حال داشتن شغل ایمن و بهداشتی نیز به همان ضروری است. این نکته بایستی پیش از ایجاد هر شغل یا ساختاری در نظر گرفته شود.
  • قیمت بازار ورق ام دی اف در اردیبهشت ۱۴۰۲
    اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ مصادف با پایان ماه مبارک رمضان بود و عملا افرادی که نتوانسته بودند قبل از عید سال نو و در ماه رمضان نسبت به ساخت کابینت ام دی اف اقدام نمایند ، در اردیبهشت ماه پروژه خود را پیش بردند . به همین دلیل در این ماه بازار همچنان فعال بود...
  • قیمت کابینت و کمد در زنجان
    در این مطلب نرخنامه مصوب انواع کابینت اتحادیه درودگران برای شهر زنجان قرارداده شده است .
  • قیمت ام دی اف خام خارجی ، هایگلاس ، صفحه‌کابینت هفته پایانی فرودین ۱۴۰۲
    همان طور که در مطلب قبلی که مربوط به اعلام قیمت‌ها در بازه زمانی بهمن ماه 1401 گفته شد ، در هفته دوم بهمن ماه ، بازار بعد از تجربه چند هفته افزایش قیمت‌ ، به تعادل نسبی رسید . اما ثبات قیمت‌ها چندان دوامی نداشت و مجددا قیمت‌ها تا پایان سال افزایش یافت ....

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. 20-12-2021

    […] همین خاطر ما در مقاله جداگانه‌ای و طور کاملا تخصصی به انواع رنگ ورق ام دی اف پرداخته ایم که شامل می‌توانید با بازدید از این مقاله […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس