روکش ملامینه چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به یکی از سوال های پرشمار و متداول در صنعت چوب پاسخ دهیم و آن سوال این است که ؛ روکش ملامینه چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به ماهیت ، جنس ، مزایا و معایب روکش ملامینه پرداخت. پس گام به گام با هم به پیش می رویم تا پاسخ این سوال را دریابیم.

 در ابتدای بحث باید گفت ورق های ام دی اف و نئوپان در شرکت ها به صورت خام تولید می گردد. پس از تولید ، این ورق ها هم به صورت خام و هم به صورت روکش شده برای استفاده وارد بازار میشوند. روکش هایی که بر روی ورق های خام مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت و متنوع هستند که از آن جمله می توان به روکش اکریلیک ، روکش های گلاس ، روکش لمینت ، روکش اچ پی ال ، روکش ملامینه ، روکش لترون ، روکش پی وی سی یا ممبران و در آخر روکش چوب طبیعی اشاره کردکه چون در این مقاله هدف پاسخ دادن به سوال روکش ملامینه چیست میباشد صحبت ما با عزیزان در این مقاله بیشتر حول این محور خواهد بود.

انواع روکش ورق های ملامینه

 تا اینجا دریافتیم یکی از روکش های مورد استفاده در فرآورده های چوبی که بر روی نئوپان و ام دی اف قابلیت اجرا دارد ، روکشهای ملامینه است. پس در صورتی که با عنوان ورق ملامینه رو برو شدید بدانید که منظور ام دی اف و نئوپانی است که با روکش ملامینه پوشیده شده است.

 اگرچه در بعضی از مناطق ایران و در بین برخی فروشندگان و افراد مشغول در صنعت چوب ، ورق ملامینه تنها به نئوپان ملامینه تلقی می شود و این به صورت یک اشتباه رایج و خطای مصطلح درآمده ولی اگر بخواهیم به صورت علمی و صحیح تر صحبت کنیم ورق ملامینه هم شامل ام دی اف و هم شامل نئوپان روکش ملامینه میشود. روکش ملامینه پرکاربردترین نوع روکش بر روی ورقهای فشرده چوبی ( ام دی اف ) در ایران و جهان است. در ایران این روکش چه در ورق های نئوپان و چه ام دی اف بیشترین استفاده را به خود اختصاص داده است.

 مورد دیگری که در پاسخ سوال روکش ملامینه چیست می‌توان به آن اشاره کرد این است که روکش های ملامینه از کاغذهای تزئینی ( دکوراتیو ) آغشته به چسب ملامین فرم آلدئید (MF) که خشک شده تشکیل و بدون نیاز به چسب زنی مجدد به صورت مستقیم بر روی ورق خام چسبانده می شود.

 مسئله دیگر در مورد روکش های ملامینه این است که این روکش ها به دو روش پرس های طبقه ای کوتاه و روکش زنی پیوسته ( روکش به صورت رول یا پرس پیوسته ) بر روی ورق چسبانده می‌شود.

 به علت تخصصی بودن ، مشکل بودن و در عین حال سرمایه بری بالا و مهمتر از همه ارزش افزوده بالایی که روکش ملامینه به انواع ورق میدهد ، معمولاً کارخانجات تولیدMDF و نئوپان این مرحله را خود انجام می دهند. یعنی کارخانجات تولید ورق معمولاً دارای خطوط روکش ملامینه هستند و به طور معمول خود کارخانجات و شرکتها انواع رنگ روکش ملامینه را بر روی ورق خام اجرا کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

 با توجه به اینکه از بین انواع روکش ورق که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد بیشترین فراوانی در تولید و مصرف در ایران مربوط به روکش ملامینه است باید به مزایا و معایب این روکش نیز توجه داشت که چند مورد را بیان می کنیم.

برای آشنایی با روش نگهداری از کابینت ام دی اف این مقاله را مطالعه کنید.

مزیت ورق ملامینه چیست؟

 1) مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت و نفوذ آب

2) مقاومت در برابر حرارت و سایش

3) قیمت مناسب نسبت به سایر روکش ها

4) تنوع در طرح و رنگ

عیب ورق ملامینه چیست؟

 1) در برابر مواد قلیایی و اسیدها مقاومت بالایی ندارد.

2)  به شفافی روکش اکریلیک و های‌گلاس نیست.

3) در صورت رسیدن رطوبت به لبه های ورق آسیب می بیند پس نمی توان گفت کاملا ضد آب است .

در حال حاضر باز هم می‌توان اشاره کرد که ام دی اف و نئوپان های ملامینه ( به طور کلی ورق های روکش ملامینه) با توجه به ویژگی هایی همچون تنوع زیاد در طرح و رنگ و مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت ،  حرارت ، سایش و قیمت مناسب آنها نسبت به سایر ورق ها در بازار کاربردهای متنوع و بسیار داشته و مورد استقبال عموم مردم نیز قرار گرفته اند.

چرا کارخانجات تولید ام دی اف و نئوپان، خود روکش ورق ملامینه را انجام می‌دهند؟

 یکی از مباحث دیگری که امروزه در مورد هر محصولی قابل بررسی است قیمت تمام شده آن است. در خصوص قیمت روکش ملامینه چون این روکش به صورت مجزا از ورق خام ، برای عموم مردم مصرف خاصی ندارد ، بحث قیمت آن فقط برای آن دسته از تولید کنندگانی که ورق خام را خودشان روکش میکنند و یا کسانی که دستگاه پرس دارند اهمیت دارد. در این بین شرکت‌هایی هستند که کاغذ را به صورت خام تهیه کرده و مرحله آغشته سازی را خودشان انجام می دهند اما معمولاً در صنایع پایین دست تر که فقط دستگاه پرس دارند معمولاً کاغذ را به صورت آغشته سازی شده که آماده مرحله پرس می باشد ، خریداری می‌کنند .

 در کل روکش ملامینه از روکش کاغذی (لترون) مرغوب تر و گران تر و از سایر روکشها مثل طبیعی ، ممبران ، هایگلاس و … مقرون به صرفه تر است. این امر یکی از عواملی است که باعث شده که در بازار مصرف ، ورق های ام دی اف و نئوپان ملامینه پرمصرف تر از سایر ورقها شوند ؛ زیرا روکش های ملامینه تقریباً ،  قیمت مناسب تری برای مصرف کننده در محصول نهایی ایجاد می‌کنند.

روکش ورق ملامینه

 از روکش های ملامینه و بهتر است بگوییم ورقهای روکش ملامینه در ساخت انواع محصولات چوبی از جمله درب ، کمد ، کابینت ، میز و لوازم اداری ، دیوارکوب ها و … استفاده می گردد که در مجموع این نکته قابل بیان است که این ورق ها در حال حاضر از کارایی قابل قبولی در صنایع چوب برخوردارند.

 در پایان مقاله به صورت اختصار در جواب این سوال که روکش ملامینه چیست باید گفت از رایج‌ترین روکش هایی که برای پوشش سطوح ام دی اف و نئوپان انتخاب می‌شود ، روکش ملامینه است. این روکش همزمان از مقاومت مناسب ، قیمت مقرون به صرفه و تنوع قابل قبولی از لحاظ رنگ ، طرح و الگو برخوردار است.

شما میتوانید نرخنامه مصنوعات چوبی، که شامل قیمت کابینت نیز هست را از اینجا بخوانید و بررسی کیند.

 امیدواریم با ثبت نظر خود در پایان این مقاله به مجموعه با ما چوب در ارائه هر چه بهتر مطالب کمک نموده و ما و سایر خوانندگان این مقاله را از نظرات موثر و مفید خود آگاه سازید.

 با تشکر فراوان از شما با ما چوبی عزیز.

مطالب مرتبط

4 دیدگاه‌

  1. 18-08-2021

    […] آشنایی با روکش ملامینه مقاله روکش ملامینه چیست ؟ را مطالعه […]

  2. 19-12-2021

    […] اگر شما می‌خواهید در رابطه با این سوال که روکش ملامینه چیست؟ اطلاعاتی کسب کنید؛ می‌توانید از صفحه لینک شده آن […]

  3. 25-01-2022

    […] روکش ملامینه چیست؟ […]

  4. 02-02-2022

    […] لترون یک روکش کاغذی معمولی به حساب می آید در حالی که روکش ملامینه از کاغذهای تزئینی (دکوراتیو ) آغشته به چسب ملامین فوم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس