ام دی اف صابونی

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با یک تصمیم اقتصادی برای ماده اولیه (متریال) کابینت منزل صحبت کنیم. می‌توان گفت پس از کابینت‌های تمام چوبی و ساخته شده از ورق‌های چند لایی ، اولین کابینت‌هایی که با ورق‌های چوبی ساخته شده است از جنس نئوپان و به دو صورت نئوپان خام رنگ شده است . و نوع دیگر که نئوپان خام با روکش چوب طبیعی  که در مرحله بعد آن رنگ آمیزی می‌شد ، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با پیشرفت شرکت‌های تولید کننده ورق  و رونق استفاده از ورق‌های روکش لترون و ملامینه این ورق‌ها جای ورقه‌های خام را گرفتند و ورقهای نئوپان سفید ملامینه و بعداً ام دی اف سفید ملامینه جای ورق‌های خام را به صورت کامل گرفتند.

امروزه تنوع زیادی از ورق‌های سفید در بازار وجود دارند ؛ که در کل می‌توان به ورق ام دی اف سفید ، ورق نئوپان سفید ، ورق هایگلاس سفید ، ورق پلی گلاس سفید و….. اشاره نمود. در بخش ورق‌های ام دی اف و نئوپان سفید نیز رویه‌های (فینیش ) متنوعی مانند: سفید صابونی ، سفید مات یا برفی ، سفید براق و سفید متالیک یا اکلیلی ، زیر مجموعه‌های این دو محصول را تشکیل می‌دهد.

البته با توجه به این مسئله که پرمصرف ترین ماده اولیه ساخت کابینت در زمان حاضر ورق ام دی اف سفید صابونی است ؛ رویکرد ما در این مطلب بیشتر به بررسی و مقایسه ورق ام دی اف سفید صابونی با انواع دیگر ورق‌ها است.

نکته اول اینکه کلمه صابونی صفتی است ، که به مدل رویه یا روکش ورق از نظر سطح خارجی آنها اطلاق می‌شود. در مقابل صفت صابونی در ورق ام دی اف صابونی ، کلمات براق و مات را داریم که این دو مورد هم توضیح دهنده نوع و ویژگی سطح رویه است و ورق را توصیف می‌کند.

ام دی اف سفید صابونی
سفید صابونی

روکش‌های صابونی نه به حدی براق هستند که ، نور و تصویر را به صورت کامل انعکاس دهند و نه کاملا مات هستند که هیچ برگشت نوری نداشته باشند. در ضمن روی این ورق‌ها همانطور که از نام آنها هویداست شبیه صابون دارای حالت سر و لغزنده است ، به صورتی که اگر شیئی بر روی این سطح با یک شیب ملایم قرار گیرد ، به راحتی سرخورده و حرکت می‌کند.

در بین شرکت‌های تولید کننده ورق چوبی همه شرکت‌ها اقدام به تولید ورق ام دی اف سفید صابونی نمی‌کنند در صورتی که همه شرکت‌ها تولید کننده رویه‌های مات و براق را تولید می‌کنند.

عوامل زیادی وجود دارد که باعث شده ام دی اف سفید صابونی پرمصرف ترین ماده اولیه برای ساخت کابینت چوبی به حساب می‌‌آید. میتوان به چند مورد زیر به عنوان دلیل این امر اشاره کرد اشاره کرد.

اقبال عمومی مردم و طیف کابینت سازان

به صرفه بودن قیمت این نوع ورق نسبت به سایر ورق‌های چوبی

دور ریز کمتر این ورق‌ها نسبت به ورق‌های رنگی به خاطر بدون راه بودن (طرح و نقش نداشتن)

قابلیت تمیز شدن بهتر نسبت به دیگر ورق‌ها و رویه‌ها و غیره

در ادامه به توضیح مختصری در مورد هریک از موارد بالا می‌پردازیم:

 1- اقبال مردم و کابینت سازان از ورق ام دی اف صابونی: در کل رنگ سفید رنگی خنثی به شمار می‌رود که با هر نوع سلیقه ای همخوانی دارد و در ضمن در طراحی و اجرای کابینت می‌توان آن را با سایر رنگ‌ها ترکیب کرد و نتیجه مطلوب به دست آورد.

معمولاً کابینت‌هایی که با مصنوعات چوبی مانند ورق ام دی اف ساخته می‌شود از دو رنگ اصلی یعنی رنگی درب‌ها و خرج کار تشکیل می‌شود ، در صورتی که اگر از رنگ سفید که رنگی خنثی است برای ساخت اسکلت کابینت (بدنه ها ) ، استفاده نشود؛ حالتی شلوغ به کابینت‌ها میدهد.

نئوپان سفید صابونی
نئوپان سفید صابونی

2- ورق ام دی اف سفید صابونی در بازار به خاطر مصرف بالا و تقاضای بسیار بالای آن دارای قیمت به صرفه تری از ورق‌های براق و رنگی در بازار است که معمولاً حدود ۷۰ درصد قیمت ورق‌های رنگی همان کارخانه را شامل می‌شود. 

3- اگر بنا باشد از ورق‌های رنگی طرح دار و موج دار مانند طرح چوب در بدنه و اسکلت کابینت  استفاده شود به خاطر نظم دادن به کار بهتر است به صورت راه قدرت یا راه پود استفاده شود که موج‌ها با هم همخوانی داشته باشند که این امر خود باعث دور ریز و ایجاد پرت بیشتری می‌شود.

 4-راحتی بیشتر در تمیز کاری : ورق‌های سفید صابونی کمتر از ورق سفید براق لک پذیر هستند و به اصطلاح اثر انگشت و لکه کمتری بر روی آنها باقی می‌ماند؛ حتی در ورق‌‌های براق گاهی رد دستمال یا رطوبت نیز باقی می‌ماند که این حالت در ورقه‌های صابونی بسیار کمتر رخ می‌دهد.

با توجه به مطالب یاد شده در حال حاضر در بین ورقهای چوبی بهترین ماده اولیه برای ساخت اسکلت و بدنه کابینت ورق ام دی اف سفید صابونی است.

شما می‌توانید از انواع دیگر مواد اولیه چوبی نیز استفاده کنید ولی در کل هر کدام از آنها معایب و ویژگی‌ها خود را دارند، که استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

یکی از جایگزین‌های ورق ام دی اف سفید صابونی ، ورق نئوپان ملامینه سفید صابونی است. بدون شک از نظر قیمت به صرفه تر است ، ولی دوام آن در طول زمان نسبت به رطوبت کمتر از ام دی اف است و گزینه مناسبی برای دراز مدت به حساب نمی‌آیند.

ابعاد متداول ورق های ام دی اف صابونی در بازار نیز همانند اندازه‌ی سایر ام دی اف‌ها یعنی  366*183 سانتی متر است اگرچه ام دی اف صابونی بسته به شرکت تولید کننده آن در سایز های دیگری همچون 280*210 ، 244*210 ، 366*210 نیز در حال تولید است.

 اما همانطور که گفته شد اندازه که بیشتر در بازار و در بین چند شرکت مرسوم و متداول است ، همان اندازه 366*183 است.

و نکته آخر اینکه ام دی اف سفید صابونی با دو مغز ورق ایرانی و خارجی در حال تولید است. برخی شرکت‌های ایرانی مثل پویا ، گلستان که خودشان تولید کننده ورق خام ام دی اف هستند ، این ورق را با مغز ورق ایرانی تولید می‌کنند . و برخی شرکت‌ها نیز همچنان به ارائه ورق ام دی اف سفید صابونی با همان مغز خارجی می‌پردازند .

درصورتی که تمایل برای خرید ورق سفید صابونی دارید ، می‌توانید به راحتی به شماره ۰۹۱۳۳۸۹۱۵۴۴ تماس یا پیام دهید تا از آخرین قیمت ام دی اف صابونی مطلع شوید.

در پایان امیدواریم که از طریق مطالعه این مطلب اطلاعات شما در رابطه با ورق ام دی اف صابونی کاملتر از قبل شده باشد. چنانچه از نظر شما این مطلب دارای کاستی می‌باشد یا اگر سوالی در این رابطه دارید لطفاً از طریق قسمت زیر نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باز کردن چت
چطور میتونیم کمکتون کنیم ؟
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس